Slik lykkes du med stillingsannonsering i advent, romjul og nyttår

Advent, romjul og starten på det nye året byr på unike muligheter for å nå ut til kandidater og kunder – men krever en tilpasset strategi. Her er våre beste råd, basert på fersk analyse av over 370 000 landingssidevisninger fra vår samarbeidspartner Frantz, samt vår innsikt og erfaring fra tidligere år.

1. Planlegg for lavere konvertering i adventstiden

  • Adventsukene (uke 49–50) gir betydelig færre konverteringer, spesielt når det gjelder klikk på søknadsknapp.

2. Bygg oppmerksomhet i romjulen

  • Romjulen (uke 51–52) og første uke i januar gir flere annonsevisninger og -klikk enn gjennomsnittet for året.
  • Mange har tid til å reflektere over nye muligheter, selv om de ikke nødvendigvis søker der og da.

3. Maksimer konvertering i uke 1

  • Første uke etter nyttår (uke 1) er den mest effektive perioden for konverteringer.
  • Med mange inneklemte dager, er det ikke usannsynlig at mange tar seg en ekstra lang ferie og ikke er tilbake på jobb før 5. januar (uke 2). Vi anbefaler derfor i år å sette søknadsfristen til medio/ultimo uke 2 for stillinger som skal markedsføres rundt jul og nyttår.

4. Del opp kampanjen – ved lavt mediebudsjett

  • Hvis annonsebudsjettet er begrenset, anbefaler vi å dele kampanjen opp i flere omganger for å få best mulig totaleffekt.
  • Start kampanjen før advent, bygg oppmerksomhet i romjulen, og la hovedtrykket av budsjettet komme i uke 1/2.

 

Ønsker du flere konkrete tips eller hjelp til å sette opp en stillingsannonse og kampanje? Ta kontakt med oss i GreatPeople!

Ansvarlig rådgiver

Christian Høie Lie

Manager Research & Analyse

chl@greatpeople.no

+47 98 48 48 70

LinkedIn

Espen Steinsrud

Managing Partner

es@greatpeople.no

+47 92 41 52 27

LinkedIn

Innsikt

Ønsker du å vite mer?

Du når oss på +47 924 15 227 eller mail mail@greatpeople.no, eller fyll inn
feltene under og send. Våre rådgivere vil kontakte deg omgående.

Tips: Please use an image that is at least 1200px wide and 675px tall for the best display results.