Sommer- og ferietid – en god mulighet til å skaffe oppmerksomhet om dine stillinger!
Mange tror rekruttering stopper om sommeren, det er bare delvis riktig. I feriemodus reflekterer folk over nye jobber og livsmål og trafikken på nyhets- og medienettsteder forblir høy i sommermånedene.
– Vårt klare råd til ledere som skal ansette fremover er å ikke se på sommerferietiden som et hinder, men en mulighet til å skape interesse for din stilling med mindre konkurranse fra andre aktører som konkurrer om den samme kompetansen, sier Christian Høie Lie, leder for research og analyse i GreatPeople.
Legg en plan for konvertering
GreatPeople samarbeider tett med teknologi- og medieselskapet Frantz Tech om stillingsmarkedsføring og Employer Branding. Frantz Tech er datadrevet og en av analysene deres om kandidatmarkedet viser at selv om ferien er en tid der flere har bedre tid og også da er mer villig til å lese stillingstekster, så konverterer de ikke som søkere før hverdagen kommer tilbake.
– Husk å holde igjen litt av mediebudsjettet til slutten av annonseringsperioden, slik at du klarer å konvertere kandidatene fra interessemodus til søkemodus når de er tilbake fra ferien, råder Lie.
Ta gjerne kontakt med oss i GreatPeople for en uforpliktende prat om du trenger bistand til rekruttering, interimløsninger eller smart annonsering.